
1. Karl J. R. Arndt and May E. Olson, Deutsch-Amerikanische Zeitungen und Zeitschriften, 
1732–1955, Geschichte und Bibliographie (Heidelberg, Ger.: Quell & Meyer, 1961), pp. 420–26, 
608–11. 

2. U.S., Department of Commerce, Bureau of the Census, Thirteenth Census of the United 
States (1910), 3:685.

3. Dakota Freie Presse, 8 July 1909, 11 Nov. 1924; Rex C. Myers, “An Immigrant Heritage:
South Dakota’s Foreign-Born in the Era of Assimilation,” South Dakota History 19 (Summer 
1989): 137; G. Richard Sallet, Russian-German Settlements in the United States (Fargo: North 
Dakota Institute for Regional Studies, 1974), p. 24; George Rath, The Black Sea Germans in 
the Dakotas (Sioux Falls, S.Dak.: Pine Hill Press, 1967), p. 105; Anthony H. Richter, “A Her-
itage of Faith: Religion and the German Settlers of South Dakota,” South Dakota History 21 
(Summer 1991): 155.

Istvan Gombocz

The Eureka Rundschau, 1915–1927

“Whatever our language, we have the same flag”

Despite their sparse population, South Dakota and its neighbors pro-
duced an impressive number of daily and weekly German-language 
newspapers from 1850 to 1950. Roughly 130 of these publications circu-
lated in Minnesota, a total that only Iowa, with 150 dailies and weeklies, 
surpassed. Following the waves of immigration induced by the Land 
Grant Act of 1862, the number of German American publications in-
creased dramatically in Dakota Territory and subsequently in North 
and South Dakota. While the German communities of North Dakota 
supported a total of forty periodicals, those in South Dakota produced 
as many as twenty-five newspapers over the span of eighty years.1 
	 Early in the twentieth century, South Dakota’s McPherson County 
and the city of Eureka provided particularly favorable demographic 
and linguistic preconditions for sustaining modern German-language 
newspapers. According to the U.S. Census of 1910, McPherson County 
had a particularly high share of German-speaking residents. Out of 
the total population of 6,791 inhabitants, 4,858 individuals identified 
themselves as German nationals.2 An overwhelming majority of Eure-
ka’s first- and second-generation Germans, however, did not emigrate 
from imperial Germany. Instead, they came from regions of the Rus-
sian Empire, especially Bessarabia, Crimea, and the Ukranian province 
of Odessa, also known as Kherson.3 Not surprisingly, the local German 

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



260 • South Dakota History • Vol. 51, No. 3

population followed the national and international developments lead-
ing up to World War I with increasing interest and concern. Thus, they 
would welcome a modern German-language newspaper that devoted 
equal attention to regional and global events. In response to this need, 
in the summer of 1915, Gustave Mauser, a native of Hoffnungsthal in 
Kherson, and Otto H. Froh, an immigrant from Hamburg, Germany, 
founded a new German weekly titled the Eureka Rundschau (Review).
	 Throughout its run, which ended in 1927, the Rundschau served the 
classic mission of ethnic newspapers. This task entailed preserving 
the subscribers’ German identity, offering reports on international de-
velopments, maintaining contacts with their Russian homeland, and 
facilitating the readers’ integration into modern American society. 
Examining the Rundschau provides an overview of daily life in Eureka 
and reveals how this German-language newspaper covered the devel-
opments of the First World War and the years after. In this unstable 
and complex era, the Rundschau promoted a dual German American 

Residents of Eureka, a South Dakota community with a significant immigrant pop-
ulation, gather for a Fourth of July celebration in this undated photograph from 
the early twentieth century. 

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



Fall 2021 • “Whatever our language, we have the same flag” • 261  

	 4. La Vern J. Rippley, “F. W. Sallet and the Dakota Freie Presse,” North Dakota History 59 
(Fall 1992): 2–21.

identity that helped readers make sense of their cultures and loyalties. 
In order to continue production, the newspaper had to deftly navigate 
increased suspicion and xenophobia of Germans. 
	 Scholarly inquiries into German newspapers in South Dakota so far 
have been limited to the Dakota Freie Presse. This weekly newspaper 
maintained a circulation well beyond the Dakotas, however. Published 
between 1874 and 1952, the Freie Presse was based in Yankton, Aberdeen, 
and, eventually, New Ulm, Minnesota. In a study published in 1992, 
La Vern Rippley focused on Friedrich Wilhelm Sallet, the long-time 
editor of that newspaper, with an emphasis on the anti-German hys-
teria he and the outlet experienced during and after World War I.4 In 
1980, Anthony Richter rightly noted that, although the history of the 

Large numbers of Germans from Russia, like those pictured here in Eureka in 1898, 
immigrated to the United States and settled in the Dakotas. 

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



262 • South Dakota History • Vol. 51, No. 3

	 5. Richter, “ ‘Gebt ihr den Vorzug’: The German-Language Press in North and South Da-
kota,” South Dakota History 10 (Summer 1980): 189.
	 6. Sallet, Russian-German Settlements in the United States, p. 94.
	 7. Johann Bollinger and Janice Huber Stangl, Marienberg: Fate of a Village (Fargo: North 
Dakota State University Libraries, 2000).
	 8. Janice Huber Stangl, comp., Collectivization in the Soviet Union: German Letters to Amer-
ica, 1927–1932 (Fargo: North Dakota State University Libraries, 2013).
	 9. Eureka Rundschau, 3 June 1915. The author translated all quotations from the Rund-
schau in this study.
	 10. Ibid. 

German-language press had received substantial attention, its place 
in the Dakotas, “which formed one of the few large language islands 
of the United States,” was neglected.5 Despite his focus on this subject, 
Richter failed to mention the Rundschau. In his comprehensive study 
of Russian-German settlements in the United States, Richard Sal-
let offered only a brief summary of the Rundschau’s history.6 Johann 
Bollinger and Janice Huber Stangl reprinted and published letters from 
the Eureka Rundschau that came from the settlement of Marienberg and 
its neighbors in the Odessa region. These communications offer valu-
able insight into the daily lives of Germans in their homeland during 
World War I and then in the early Soviet Union under Stalin.7 Stangl 
later compiled another collection of letters written by Germans from 
the Soviet Union and printed in the Rundschau that further detailed the 
hardship that this group experienced during the regime’s forced col-
lectivization efforts in the late 1920s and early 1930s.8 Although over-
looked, the Rundschau also provides invaluable information about the 
lives of Germans from Russia who settled in South Dakota in the early 
twentieth century. 
	 In the outlet’s first issue on 3 June 1915, Froh and Mauser identified 
themselves as the sole owners of this new business, operating without 
help from other investors. In their mission statement, they promised to 
advocate for the interests of German immigrants from southern Rus-
sia “without disregarding their status as American citizens.”9 They also 
clearly indicated that their publication would not seek any affiliations 
with political organizations and would mainly concentrate on events 
of interest in Eureka and the homeland in Russia.10 The editorial office 
was located in the Warner print shop in Eureka. Subscription for the 
first month was free and then assessed at $1.50 per year before being 

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



Fall 2021 • “Whatever our language, we have the same flag” • 263  

Three unknown men stand outside the German bank in Eureka in this photograph. 
Small businesses such as this one frequently advertised in the Rundschau. 

raised to $2.00 in 1918. Printed in regular Gothic font and supplement-
ed with ample cartoons and caricatures, the Rundschau was visually 
appealing to its readers. Shortly after its founding, nearly five thou-
sand people subscribed to the newspaper.11 Although the Rundschau 
had a substantial base of supporters, other German-language outlets 
had larger readerships. For example, the Dakota Freie Press had thirteen 
thousand subscribers, while the Neue Deutsche Presse of Aberdeen had 
eleven thousand.12
	 This significant circulation number allowed the Rundschau to sur-
vive for twelve years without the support of any major local compa-
nies. Leading establishments, such as the Knickerbocker Hotel and the 
Great Plains Bank, showed no interest in advertising in the Rundschau. 
Only a select few Eureka businesses, such as the Eureka elevator, the 

	 11. Stangl and Stangl, Collectivization in the Soviet Union, p. 1.
	 12. Darrel Richard Sawyer, “Anti-German Sentiment in South Dakota during World War 
I” (master’s thesis, University of South Dakota, 1975), pp. 65, 86; Carl Frederick Wittke, 
The German-Language Press in America (1957; reprint ed., Whitefish, Mont.: Literary Li-
censing, 2012), p. 242.

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



264 • South Dakota History • Vol. 51, No. 3

	 13. Eureka Rundschau, 29 July 1915. 
	 14. Ibid., 15 July, 2 Aug., 14 Oct. 1915, 25 Dec. 1918, 30 July 1925. 

Mehlhaff butchery, and Merkel locksmith, became regular advertisers 
in the newspaper. For the most part, the publication generated reve-
nue from smaller businesses. Its advertisers included German doctors, 
dentists, lawyers, and educational institutions, such as the Aberdeen 
Business College, among others. Unlike national companies that could 
pay for influential, professionally designed advertisements, these local 
and regional advertisers promoted their products on the right margins 
of the pages in small font that did little to grab the readers’ attention. 
Here and there, the advertisements showed the increasing presence of 
English words like “bargain” and “to offer.”13
	 Updates from Black Sea Germans both at home and abroad supple-
mented local news stories. With such broad coverage, the Rundschau 
reached an audience well beyond South Dakota, with readers all over 
the United States and in Europe. The newspaper’s network of con-
tributing correspondents ranged from the Dakotas to their neighbor-
ing states, even extending to California, Colorado, Illinois, Missouri, 
and Oklahoma, as well as Germany and South America. Messages of 
an average length of two to three sentences provided updates on var-
ious events of familial, professional, cultural, political, and religious 
natures. Short letters to the editor offering overwhelmingly positive 
feedback about the paper’s news coverage attested to the popularity of 
the Rundschau with the Germans from Russia all over the United States, 
providing encouragement to the editors and their subscribers.14 
	 The newspaper included a diverse mix of local and international 
stories. One loyal reader from Ellendale, North Dakota, for instance, 
sought advice on fuel efficiency for his recently purchased automo-
bile. Another subscriber in Hosmer, South Dakota, praised the updated 
information that Mauser and Froh included from the German settle-
ments in Russia and identified those sections as the first ones he read 
upon receiving an issue. Similarly, in 1915, a subscriber in an unidenti-
fied location in Germany submitted good news on the local harvest. In 
the same issue, a reader from Großaspach, Württemberg, encouraged 
his fellow Germans in South Dakota to maintain their German identity 
and praised the Rundschau for its efforts to that effect. In 1925, Johann 

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



Fall 2021 • “Whatever our language, we have the same flag” • 265  

	 15. Ibid., 3 June 1915. 
	 16. Ibid., 10 June 1915.
	 17. Ibid. 
	 18. Ibid.
	 19. Richter, “A Heritage of Faith,” p. 156.

Mützel from Argentina saw it fit to provide weather updates to his com-
patriots residing thousands of miles away.
	 The Rundschau portrayed the residents of both the town and coun-
ty as being citizens proud of their ethnic heritage. Yet, there was little 
news on German cultural events taking place in Eureka. In Froh’s view, 
in order to preserve ethnic identity at the local and regional levels, local 
German groups needed greater cooperation with the state chapter of the 
National German-American Alliance or Deutsch-Amerikanischer Sta-
atsverband. The reactivation of Eureka’s own German Society, known as 
Lokalverein (local association), would have been a necessary first step, 
but there was little interest in such a renewal.15 Conrad Kornmann, 
president of the state chapter of the National German-American Alli-
ance and editor of the Sioux Falls-based Deutscher Herold, noted this dis-
interest. He lamented in a guest contribution written in reply to Froh’s 
comments that many of the gatherings in South Dakota’s German com-
munities, especially among Germans from Russia, seldom went beyond 
“dancing, beer-drinking, and noisy entertainment.”16 He asserted that 
those activities contributed to the stereotype of the habitually drunk 
Central European immigrant. Despite Kornmann’s concern, the reason 
for lacking cultural engagement beyond entertainment was not indif-
ference or apathy, let alone “German intellectual sluggishness.”17 Rather, 
he argued, it came down to the restraint that family-centered Black Sea 
Germans traditionally showed in regard to social and cultural institu-
tions prior to their emigration to the United States.18 Secluded in villag-
es populated exclusively by German farmers, they saw neither the need 
nor had the opportunity to organize ethnic interest groups. Their reti-
cence towards this action did not change after arriving in South Dakota. 
	 The community church acted as the primary social organization 
for Germans from Russia. Two-thirds of Russian German immigrants 
in the United States belonged to Protestant churches, one-fourth of 
them were affiliated with the Roman Catholic Church, and a minuscule 
portion belonged to a mixture of smaller denominations.19 After new-

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



266 • South Dakota History • Vol. 51, No. 3

	 20. C. G. Eisenberg, History of the First Dakota-District of the Evangelical Lutheran Synod of 
Iowa and Other States (Washington, D.C.: University Press of America, 1982), p. 141. 
	 21. Ibid., p. 139. 

comers arrived in the United States, Christianity served as a force of 
cohesion while also offering them a fresh spiritual start. The chance 
for a new beginning arose because many Black Sea German Protestants 
came to the United States without a permanent or official confessional 
affiliation. As C. G. Eisenberg points out, in their settlements in Rus-
sia, German Protestants practiced a unified form of Protestantism that 
blurred the lines between the Lutheran, Reformed, and Congregation-
al denominations with distinctive “pietistic-emotional dispositions.”20 
At first, they looked at the established Protestant churches in America 
with suspicion and practiced their faith primarily in informal sessions 
with “loud extemporaneous praying” with the help of hymnals brought 
along from Russia.21 Missionaries from the Evangelical-Lutheran Syn-
od of Iowa, as well as the Reformed Church, succeeded in bringing 
many of these immigrants back to the churches of their ancestors in 

This German Lutheran church, along with other churches in Eureka, provided a 
major source of community for Germans from Russia. 

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



Fall 2021 • “Whatever our language, we have the same flag” • 267  

	 22. Rath, Black Sea Germans in the Dakotas, p. 131. 
	 23. Eureka Rundschau, 9 Feb. 1922, 14 Oct. 1926; Eureka, South Dakota 1887–1987: The Second 
Fifty Years (Eureka: Central Book Committee, 1987), p. 128; S.Dak. Federal Writers Project, 
ed., Eureka 1887–1937 (Eureka: Golden Jubilee Organization, 1937), pp. 199, 203. 

southwestern Germany. At times, these missionaries influenced them 
to choose a new denomination.22 
	 The Rundschau’s editors consistently refrained from endorsing any 
denominations. Along with announcing worship schedules, they duti-
fully reported festivities of Eureka’s religious life, such as the dedication 
of church buildings. By the early twentieth century, Lutheran churches 
in McPherson County included Eureka’s Zion Lutheran Church as well 
as the Hoffnungsthal, Hoffnungsfeld, Sankt Petri, Frieden, and Trinity 
congregations. The German Congregational Church in Eureka and its 
six surrounding member churches, along with the German Reformed 
Church, brought further religious diversity to the region.23 
	 Not surprisingly, impending prohibition laws did not and could not 
escape the Rundschau’s attention. Although the initiatives that led to 

While the Rundschau and other German-language newspapers opposed prohibi-
tion, the temperance movement attracted strong support throughout South Dako-
ta, as seen in this undated photograph of a temperance rally in Miller. 

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



268 • South Dakota History • Vol. 51, No. 3

	 24. Eureka Rundschau, 12 Oct. 1916.
	 25. Ibid., 22 Jan. 1919. 
	 26. Ibid., 21 May 1919. 
	 27. Wittke, German-Language Press in America, p. 245.

prohibition at the state and national levels did not show blatant anti- 
German bias, the editors strongly opposed them. Mauser and Froh 
certainly did not believe that the prohibition of alcohol would curtail 
substance abuse or prevent illegal production. When South Dakotans 
prepared to vote on statewide prohibition in 1916, the Rundschau en-
couraged participation in the “South Dakota Local Option League” and 
asked its readers to vote against the referendum.24 When prohibition 
passed at the state level and subsequently at the national level in 1919, 
however, they accepted the results in a laconic way.25 Since Froh and 
Mauser were determined to be good citizens, they encouraged adher-
ence to the law. At times, they sought to address the inconvenience 
prohibition placed on some of their readers by using simple-minded 
humor, as was the case in the doggerel verses of the “Brewer’s Sorrow”: 

Calculating quietly, how long it will take
That we drink water instead of foamy beer
Yes, we drink water, just like the ox and the steer. . . . 
That’s how the noblest of all trades is ruined
I wish all the yes-men got the flute. . .26

	 Overall, the Rundschau’s insights into daily life in the Eureka area con-
vey the impression of a tranquil rural community with law-abiding cit-
izens occupied, for the most part, with agricultural production. Imme-
diately after the newspaper’s founding, however, developments related 
to World War I, which held implications for both Germany and Russia, 
overshadowed local events. During the war, many German-language 
newspapers, including the Rundschau, experienced increases in size, 
content, and circulation numbers.27 It is likely that demand for news of 
the conflict generated these greater subscription numbers.
	 In its war coverage, the Rundschau had neither the means nor the de-
sire to compete with the breadth and depth provided by the state’s En-
glish language newspapers, including the Sioux Falls Daily Argus-Leader, 
the Aberdeen Daily American, and the Rapid City Daily Journal. With a gap 
of three to four days between issues, readers of the Rundschau received 

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



Fall 2021 • “Whatever our language, we have the same flag” • 269  

	 28. Ibid., p. 237; Richter, “ ‘Gebt ihr den Vorzug,’” p. 202.
	 29. Eureka Rundschau, 1, 8 July, 12 Aug. 1915.
	 30. Ibid., 26 Aug. 1915. 

an overview of the combat operations on all the major fronts. Since hir-
ing its own war correspondents was clearly beyond its means, the Rund-
schau relied on various telegraphic sources and newspapers in Germa-
ny, Russia, and the United States. Evenly divided into three columns 
on the front pages with the title “Kriegs-Uebersicht” (“War Overview”), 
the reports on the conflict offered a combination of detailed accounts 
of the combat situations and critical commentary. This arrangement 
meant a clear separation between factual information and opinion was 
not always possible. 
	 Initially, Mauser and Froh did not hesitate to side with Germany 
and its allies, Austria-Hungary and Italy, known as the Central Powers.  
Similar to many other German American newspaper editors nation-
wide, they expressed cautious optimism regarding the war’s outcome.28 
When the Rundschau launched in the summer of 1915, the situation in 
Europe still promised a triumphant result for Germany and its allies. 
Throughout that summer, German and Austro-Hungarian forces had 
successful offensives in modern-day Poland and the German Navy ter-
rorized shipping lanes and opposing vessels.29 To support their opti-
mistic stance, the editors occasionally published material that their 
readers submitted. One subscriber from Sutton, Nebraska, for instance, 
sent in a folksy limerick bragging about Germany’s success: 

Mackensen and Hindenburg 
Thrash all the Russians
As done by all the German fathers
They tan the Russians’ hide
As stated in old German recipes. 
Warsaw they brought to fall
There is Victory everywhere
The French get one in the eye
Along with the British beggars
Mr. Wilson, keep this in mind!30

	 As Mauser and Froh noted, one year after the conflict began, Ger-
many and Austria-Hungary possessed stable military, industrial, and, 

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



270 • South Dakota History • Vol. 51, No. 3

	 31. Ibid., 29 July 1915. 
	 32. Ibid., 11 Nov. 1915. 
	 33. Ibid., 2 Sept., 18 Nov. 1915. 

most importantly, agricultural sectors. Additionally, their populations 
were willing and able to endure the sacrifices necessary for the ongoing 
confrontation. Newspapers juxtaposed these demonstrations of high 
morale in the Central Power nations to reports of alleged cowardice in 
Russia, France, and Great Britain, known as the Triple Entente, where 
the war lost even the moderate amount of public support that it had 
initially enjoyed. On 29 July 1915, the editors commented with unmis-
takable sarcasm, “What fanatic hatred and senseless arrogance were 
able to accomplish, was indeed accomplished in order to win over a 
population indifferent to the cause of the war and to transfer it into a 
flush of victory.” While most people had anticipated an easy victory for 
Russia, France, and Great Britain, the situation at that point highlight-
ed that “the worthy comrades of the Entente gave up their dreams of 
easy victory.”31
	 In the first two years of the war, the newspaper’s editors consistent-
ly maintained that the United States entering the conflict would serve 
neither American nor German interests. In fact, Mauser and Froh 
argued strongly against such a move. They followed declarations or 
promises of neutrality from American officials with particular atten-
tion and responded with unequivocal praise. Politicians’ statements 
that included pacifistic inclinations and beliefs, such as those made by 
former Secretary of State William Jennings Bryan, were interpreted as 
indications that the U.S. government would exhaust all possibilities of 
diplomacy before making the considerable human and material sacri-
fices that military intervention would demand.32 Conversely, speeches 
of a confrontational nature, such as Theodore Roosevelt’s addresses in 
favor of American interference and President Woodrow Wilson’s infa-
mous misgivings about “hyphenated” Americans, were condemned as 
acts of counterproductive and irresponsible provocation.33 
	 Although the Rundschau did not endorse a candidate during the 1916 
presidential campaign, the editors clearly disagreed with Wilson and 
his negative views on immigrant groups who preserved their ethnic 
identities. Froh and Mauser, like most members of immigrant com-
munities, believed that ethnic pride and American patriotism were not 

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



Fall 2021 • “Whatever our language, we have the same flag” • 271  

	 34. Hans Vogt, “Division and Reunion: Woodrow Wilson, Immigration, and the Myth of 
American Unity,” Journal of American Ethnic History 13 (Spring 1994): 24–50. 
	 35. Eureka Rundschau, 20 Jan. 1916.

mutually exclusive.34 Following Wilson’s inauguration, they reprinted 
German essayist Carl Biberfeld’s 1916 poem “To Wilson.” Mediocre in 
its imagery yet passionate in its tone, the six-stanza poem assured the 
president that the traditional German virtue of loyalty would guide 
German immigrants on their way to becoming trustworthy American 
citizens. “Mr. President!” Biberfeld declared:

What a German ever says, he keeps it!
And whatever ruler he selects,
And whatever land he swears himself to.
An oath remains an oath to him—he will not break it!35

	 While retaining support for German immigrants maintaining their 
ethnic identity, the Rundschau gradually shifted away from its vehement 
support for the Central Powers as the war progressed. Its reports and 

Mauser and Froh objected to President Woodrow Wilson’s anti-immigrant  
rhetoric. 

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



272 • South Dakota History • Vol. 51, No. 3

	 36. Ibid., 4 Jan. 1917. 
	 37. Wittke, German-Language Press in America, p. 262.
	 38. Sawyer, “Anti-German Sentiment,” p. 71. 
	 39. Eureka Rundschau, 25 Apr.1917.

commentaries concerning the Great War had no discernible turning 
point. Instead, the editors steadily transitioned to careful, skeptical, and 
peaceable positions. Regardless of temporary advances and setbacks on 
the different fronts, the newspaper demonstrated an increased concern 
about exhaustion both in Germany’s military forces and civilian popu-
lation. By early 1917, the pro-German and pro-Austro-Hungarian tone 
of the publication’s updates and editorials gave way to worrisome re-
flections on the war that offered compassion for the suffering inflicted 
on all parties.36 
	 According to historian Carl Wittke, the American “declaration of war 
against Germany left the German-language press in an extremely em-
barrassing situation” because of its previous opposition to American 
involvement.37 The editors of the Rundschau, however, were well pre-
pared for America’s entry in 1917 and reacted to it in a realistic and pru-
dent way with national interest and peace in mind. Froh and Mauser 
adjusted their stance on the war as soon as the United States became a 
belligerent. Unlike Friedrich Sallet, who was arrested and tried in 1917 
just for possessing memorabilia supporting German emperor Wilhelm 
II, Mauser and Froh did nothing suspicious, as either journalists or pri-
vate citizens, to invite the attention of the authorities.38
	 With a full understanding of what the U.S. military’s entry into the 
war meant, they placed their concern for Germany and Austria-Hungary 
aside, accepting their adopted nation’s engagement as an inescapable 
reality. Readers distrustful of German Americans may have interpreted 
the ceremonious printing of the German translation of the “Star Span-
gled Banner” by Baltimore journalist Eduard F. Leyh as a complaisant 
or perhaps desperate assurance of loyalty. Yet, the editorial statement 
with the title “Where we stand”—reprinted regularly for the rest of the 
war—left little doubt about the publication’s unconditional support for 
U.S. forces.39 Given the magnitude of this event and in anticipation of 
governmental scrutiny, for the first time in its history the Rundschau 
printed a proclamation of loyalty in English. “We are citizens of a re-
public and know no other allegiance,” it read. “America is our country, 

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



Fall 2021 • “Whatever our language, we have the same flag” • 273  

	 40. Ibid., 9 Jan. 1918.  
	 41. Ibid., 6 June 1917. 
	 42. Ibid., 2 Sept. 1917. 
	 43. Ibid., 19 Sept. 1917. 
	 44. Ibid., 22, 29, July 1915, 2 Mar. 1916, 4, 9, Jan. 1917. 

and any disaster to America would be our disaster.” Although speaking 
a different language and maintaining their ethnic identity, the editors 
ensured that “there is but one loyalty in our hearts.” Additionally, they 
believed that for Germans, “the victory of American ideals” in the Great 
War would mean “the realization of the hopes and dreams of the revo-
lution of 1848. America, now and forever!”40
	 Through the conclusion of the conflict, the newspaper continued to 
offer detailed chronicles of battles and well-informed analyses of vari-
ous operations. After the United States entered the war, tones of heroic 
praise common in the first years of the confrontation gave way to skep-
ticism regarding the purpose and moral justification of the war with 
hopes for its quick conclusion.41 
	 In anticipation of the forthcoming victory of the U.S. forces and 
their allies, the editors assessed the increased global role that the 
United States would likely assume after the ceasefire. They called for 
a strong financial and political commitment in the interest of lasting 
peace and underscored possible business opportunities in the postwar 
reconstruction projects.42 The collapse of the German forces in France 
in the fall of 1918, Wilhelm’s abdication on 9 November, and, above all, 
the armistice on 11 November resulted in a noticeable sense of relief. 
Declarations of support for the U.S. war effort notwithstanding, the 
Rundschau repeatedly reminded its readers not to abandon their heri-
tage and pride as ethnic Germans. Thus, Mauser and Froh advocated a 
dual German American identity as the only feasible model for cultural 
survival in the tense postwar era.43 
	 In their reporting on the conflict, Mauser and Froh had moved from 
sharing declarations of solidarity with the Central Powers to express-
ing explicit support for the United States and its allies.44 Although 
largely dependent on outside sources and personal accounts, the Rund-
schau successfully achieved its goal of providing updated information 
on the war in Europe to readers who lacked military expertise but were 
concerned for German, Austrian, and, subsequently, American sol-

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



274 • South Dakota History • Vol. 51, No. 3

diers. Unlike South Dakota’s major daily newspapers, the Rundschau did 
not have the resources to print detailed maps of military maneuvers. In 
the quantity and quality of its coverage, the newspaper compared quite 
favorably with other English-language weeklies whose war-related re-
ports focused mainly on local demonstrations of patriotism, fundrais-
ing efforts, and food conservation campaigns.45
	 In determining the moral and political responsibility for the out-
break of and devastation caused by the war, Froh and Mauser assumed 
careful and restrained positions. Solving the riddle of the grievances, 
provocations, diplomatic miscommunications, and military misjudg-
ments that preceded the conflict was clearly outside their competence. 
Apart from occasional remarks concerning Great Britain’s alleged de-
sire for world hegemony, the editors, unlike other periodicals in the 
state, did not lay blame on a single nation for triggering or perpetuating 

The Rundschau’s editors disparaged war profiteers for prioritizing money over 
soldiers’ lives, as did this 1919 cartoon from Life. 

	 45. Dakota Republican (Vermillion, S.Dak.), 26 Apr., 24 May 1917; Hot Springs (S.Dak.) 
Weekly Star, 6 July 1917. 

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



Fall 2021 • “Whatever our language, we have the same flag” • 275  

	 46. Christopher M. Clark, The Sleepwalkers: How Europe Went to War in 1914 (New York: 
Harper, 2014); Eureka Rundschau, 16 May 1917; Aberdeen Daily American, 26 Nov. 1918.
	 47. Eureka Rundschau, 30 Sept. 1915.
	 48. Ibid., 1 July 1915.
	 49. Ibid., 18 June 1919. 
	 50. Ibid., 22 Nov. 1923. 

the war.46 They consistently identified and raised moral objections to 
profiteering and what they considered unethical and harmful business 
practices. They condemned international arms sales in satirical sketch-
es that pointed out the hypocrisy displayed by affluent businessmen, as 
one not particularly witty joke printed in the paper illustrates. “After 
having checked the latest shipments to Europe,” it read, “a war supplier 
piously summons his butler: ‘Great, let’s move now to our morning de-
votion and pray for peace.’”47 On the other hand, the editors applauded 
businesses that showed restraint. For instance, they praised a number 
of North Dakota farmers who decided not to sell their breeding horses 
to Great Britain for military purposes, considering it a selfless act.48 
	 In their reports and commentaries on the Treaty of Versailles, the 
editors showed a clear understanding of its long-term consequences. 
As early as June 1919, shortly before its signing, they noted with great 
concern that “a peace of hatred,” which they argued the winners sought 
to impose, would not advance understanding and stability among na-
tions. Instead, it would deprive Europe of its chance for a fresh start 
based on common interests and values.49 Later on, the Rundschau re-
ported on the negative effects of the treaty, pointing out how it caused 
political and economic chaos in Germany’s Weimar Republic, including 
the Beer Hall Putsch, an attempted coup in November 1923 that led to 
the arrest of Adolf Hitler and other early members of the Nazi Party.50 
	 During and after the First World War, leading English-language 
newspapers in South Dakota increasingly demonstrated their aversion 
to the German Empire, including its army commanders, frontline sol-
diers, and civilians. By questioning Germany’s rank as a civilized nation 
by using the terms “Teutons” and “Huns” regularly in reference to the 
German armed forces, those publications played a major role in devel-
oping an anti-German atmosphere across the region. Sarcastic refer-
ences to the resignation of Wilhelm II, celebratory descriptions of the 
immense financial losses that Austria-Hungary and Germany suffered, 

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



276 • South Dakota History • Vol. 51, No. 3

	 51. Aberdeen Daily American, 17 Oct., 9, 11 Nov. 1918; Sioux Falls Daily Argus-Leader, 4, 21, 27 
Apr. 1917, 7 May 1918. 

and reports on anticipated domestic unrest in Germany all signaled a 
biased and malicious journalistic style. These newspapers eventually 
did not object to inciting hatred against the local ethnic German popu-
lation and their culture.51 
	 Sadly, this anti-German hysteria took a heavy toll on large segments 
of South Dakota’s German population, particularly in Hutchinson and 
Yankton counties. In those areas, Germans faced mistreatment ranging 
from anti-German riots to book burnings, imprisonment, humiliation, 
and torture. The brutalities reached their low point when two consci-
entious Hutterite objectors, brothers Joseph and Michael Hofer, died as 
the result of continuous physical abuse in Fort Leavenworth, Kansas, in 

Many German Americans criticized the Treaty of Versailles, which set the terms of 
peace following World War I, for treating Germany harshly. Photojournalist Helen 
Johns Kirtland captured this image of a committee of representatives from allied 
nations examining documents related to the treaty in 1919.

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



Fall 2021 • “Whatever our language, we have the same flag” • 277  

Federal war propagan- 
da, such as this post-
er, which depicted 
Germans as barbaric 
“Huns,” inflamed anti- 
German sentiment in 
the United States.

1918. Afterward, the press in Hutchinson County barely took notice of 
the Hofer brothers’ deaths and avoided attracting unwelcome attention 
from local or federal authorities. Similarly, the Rundschau’s coverage of 
anti-German measures in South Dakota was limited to scattered brief 
reports on the prosecution of Hutterite and Mennonite pacifists.52 

	 52. Merle Funk, “The Failure of Boosterism: Conscience, Coercion and Reluctant Com-
pliance in Hutchinson County, South Dakota, 1910–1929,” (Ph.D. diss., University of Col-
orado, 1994), pp. 8, 186; Sawyer, “Anti-German Sentiment,” p. 13; Duane C. S. Stoltzfus, 
Pacifists in Chains: The Persecution of Hutterites during the Great War (Baltimore, Md.: Johns 
Hopkins University Press, 2013); Eureka Rundschau, 22 Aug., 1917.

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



278 • South Dakota History • Vol. 51, No. 3

	 53. Eureka Rundschau, 3 June 1915; La Vern J. Rippley, “Conrad Kornmann, German-Lan- 
guage Editor: A Case Study of Anti-German Enthusiasm during World War I,” South Dako-
ta History 27 (Fall 1997): 107–32.
	 54. Sawyer, “Anti-German Sentiment,” p. 9; Merle Funk, “Failure of Boosterism,” p. 30; 
Joseph Mills Hanson, South Dakota in the World War 1917–1919 (Pierre: South Dakota State 
Historical Society, 1940), p. 51; Eureka Rundschau, 9 Jan., 11 Sept. 1918; Myers, “An Immi-
grant Heritage,” p. 144. 

	 Three reasons laid behind the Rundschau’s restraint. First, in their 
mission statement, Froh and Mauser promised that they would avoid 
political overtones. Second, they spared no effort to escape the fate of 
other German journalists in the state who were imprisoned under lu-
dicrous pretenses. Any support or inkling of admiration for the Ger-
man regime could result in arrest and imprisonment. When the Espi-
onage Act of 1917 required that foreign-language newspapers present 
their war-related news items for approval to the local postmasters, who 
usually only spoke and read English, the Rundschau fully complied and 
never criticized this absurd bureaucratic regulation created under the 
pretext of enhancing national security. Froh and Mauser witnessed the 
possible implications of violating the new laws. One fellow journalist, 
Conrad Kornmann, the editor of the Deutscher Herold of Sioux Falls, ex-
pressed his worries about the wellbeing of the local German communi-
ty in a private letter to Friedrich Sallet. Considered an act of disloyalty 
and insubordination to the United States, his actions resulted in a pris-
on sentence at Fort Leavenworth.53 
	 Third, and most importantly, McPherson County did not have a sig-
nificant Anabaptist population that objected to military service on re-
ligious grounds. Other counties with German majorities that also had 
large Anabaptist populations experienced higher levels of harassment 
and violence. In contrast, pacifist groups or views had little influence in 
McPherson County and residents did not raise public objections to the 
American entry into the war. Slightly over 10 percent of the county’s to-
tal population in 1917, or 723 men, enlisted when the United States joined 
the conflict, which was consistent with enlistment numbers of other 
counties. Additionally, citizens of Eureka and McPherson County, with 
encouragement from the local German press, often purchased Liberty 
Bonds. Like other South Dakota communities, the city of Eureka staged 
parades in support of U.S. forces.54 By projecting outward displays of 
patriotism, German communities in McPherson County avoided the 

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



Fall 2021 • “Whatever our language, we have the same flag” • 279  

During World War I, possible violence and imprisonment prevented Mauser and 
Froh from speaking out against anti-German stereotypes, such as those present in 
this 1918 cartoon from the New York Herald that depicted Germany as an unsightly 
gorilla attacking a Red Cross nurse. 

discrimination that others experienced. In the light of these realities, 
it is regrettable yet understandable that the county’s residents never 
expressed solidarity with victims of ethnic or religious discrimination 
elsewhere in South Dakota. 
	 Their reticence notwithstanding, Mauser and Froh followed the 
statewide campaign against the use of the German language with par-

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



280 • South Dakota History • Vol. 51, No. 3

	 55. Sawyer, “Anti-German Sentiment,” p. 94. 
	 56. Donald W. Grebin, “The South Dakota Council of Defense” (master’s thesis: Univer-
sity of South Dakota, 1967), p. 33.
	 57. Report of the South Dakota State Council of Defense (Pierre: Council of Defense, 1920),  
p. 51. 

ticular concern. In the long run, limitations imposed on the language 
would have jeopardized the existence of the German press in South 
Dakota. Between 1916 and 1922, South Dakota’s English-language news-
papers, including those in heavily German populated areas, overlooked 
these threats to the German language.55 While the English-language 
press ignored these attacks, the state, according to historian Donald 
W. Grebin, “accomplished more than any other state of the Union in 
the effort to Americanize its inhabitants by insisting on a uniformity 
of speech.”56 These measures ranged from eliminating German from 
the curricula of public schools to the prohibition of its use in all public 
meetings, including sermons. Although aware of possible retribution, 
in response, the editors abandoned their principle of eschewing polit-
ical controversies. The fight against the German language in schools in 
particular and society in general alarmed Mauser and Froh to such a 
degree that they decided to take a stand. 
	 Witnessing these actions, Mauser and Froh voiced their concerns 
about the native language of its readers. In its mission to protect the 
German language in South Dakota, the Rundschau identified a highly 
qualified and respected ally for local German speakers in Robert Lin-
coln Slagle, the president of the University of South Dakota between 
1914 and 1929. During the war, in February 1918, the South Dakota Coun-
cil of Defense passed a resolution that called for the elimination of Ger-
man from the curricula of all South Dakota schools, including colleges 
and universities, to protect “the best interest of the nation in this time 
of war with the German government.”57 Slagle, a native of Hanover, 
Pennsylvania, believed that this resolution posed a serious threat to ac-
ademic freedom and would deprive students of a valuable educational 
opportunity. Alarmed by the Council of Defense’s unfavorable decision, 
Slagle sought help from Philander Priestly Claxton, the U.S. Commis-
sioner of Education and a staunch advocate of the German language. In 
his letter, Slagle asked Claxton for a declaration of support “for [Ger-

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



Fall 2021 • “Whatever our language, we have the same flag” • 281  

Philander Priestly Claxton, photographed here during his tenure as U.S. Commis-
sioner of Education, defended the instruction of the German language in schools.

man] use in a public manner.”58 Claxton’s response was first published 
in the journal School and Society, then in the Rundschau on 3 April 1918 
in both English and German.59 It sent a message of wisdom and moder-
ation to the zealous legislators in Pierre. “I must say that I cannot agree 
with those who would eliminate German from the high schools and 
colleges of the United States,” Claxton declared. Noting that the United 
States was “at war with the imperial government of Germany, and not 
with the German language,” Claxton argued that the “cultural value” 
of German was “too great for us to lose out of our life. .  .  . The fewer 
hatreds and antagonisms that get themselves embodied in institutions 
and policies the better it will be for us when the days of peace return.”60

	 58. Slagle to Claxton, 26 Feb. 1918, Correspondence, Nov. 1917–Apr. 1918, Box 10, Robert 
Lincoln Slagle Papers, Archives and Special Collections, University Libraries, University 
of South Dakota, Vermillion. 
	 59. School and Society, 30 Mar. 1918, p. 374. 
	 60. Eureka Rundschau, 3 Apr. 1918. 

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



282 • South Dakota History • Vol. 51, No. 3

	 61. Ibid., 2 Apr. 1919. Italics in original. 
	 62. Meyer vs. State of Nebraska 262 U.S. 390 (1923), https://uscivilliberties.org/cases/41 

	 Inspired by their academic allies, Froh and Mauser maintained in 
their editorials that the suppression of foreign languages and cultures 
would not serve the interests of a nation built on pluralism and diver-
sity, and clearly violated the principle of e pluribus unum. Germans, 
they observed, emigrated to the region not as beggars, but as farmers 
with valuable skills and experience. They certainly could not be held 
responsible for the Austro-German involvement in the war and de-
served recognition for supporting the United States once it entered the 
conflict. Additionally, maintaining and learning languages, the editors 
argued, brought cultural, economic, and political advantages. Froh and 
Mauser once asked, “Could anybody kindly tell us what ‘specifically Amer-
ican’ means?” In their minds, an “American is what we as naturalized 
citizens make from our country,” justifying the existence of “everything 
that’s good and noble,” no matter the origin. They included language 
as the most important feature, writing that, “characteristics of nations 
will be best protected and preserved through language.” After the war, 
Mauser and Froh argued, nations would rely on cooperation. They be-
lieved that attacking German would isolate the United States, question-
ing, “Should we be the ones to look stupid in communication with other 
peoples, because we only speak one language?”61 
	 Despite their clear advocacy of the German language, Froh and Maus-
er escaped retribution. In the years following World War I, tensions 
over the presence of German language and culture subsided, opening 
the door for more protection. In 1923, the U.S. Supreme Court, citing 
the Fourteenth Amendment, declared the banning of German uncon-
stitutional. These favorable developments notwithstanding, the Rund-
schau and other German-language newspapers in the region were only 
able to delay, but not avert, the slow demise of the German press in the 
United States. According to the 1920 Census, South Dakota had 28,109 
individuals born in a German-speaking country. An additional 56,294 
people were children of two parents born in a German-speaking coun-
try and claimed German as their native language. McPherson County 
retained a high population of German immigrants and people of Ger-
man descent, with 12 people born in Austria, 111 in Germany, and 1,455 
in Russia, as well as 3,249 other individuals with foreign parentage.62 

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



Fall 2021 • “Whatever our language, we have the same flag” • 283  

38-meyer-v-nebraska-262-us-390-1923.html, accessed 30 Sept. 2020; U.S., Department of 
Commerce, Bureau of the Census, Fourteenth Census of the United States (1920), 3:948, 953, 
996.
	 63. Myers, “An Immigrant Heritage,” p. 143. 
	 64. Rath, Black Sea Germans in the Dakotas, p. 340.
	 65. Eureka Rundschau, 10 Feb. 1917. 

In the decade since the previous census, there was little change in the 
German-speaking population, although these residents were aging and 
assimilating. According to historian Rex C. Myers, 99 percent of South 
Dakota’s Germans from Russia arrived before 1914. As those original set-
tlers aged, their descendants would be the ones to “maintain cultural 
values and customs; not all did.”63 Although its subscription number 
dwindled to two thousand, the Rundschau survived for nearly an entire 
decade following the First World War.64 After a number of newspapers 
went out of business in 1918 and the Dakota Freie Presse moved to New 
Ulm in 1925, the Rundschau was the only remaining German-language 
newspaper in South Dakota. In its last decade, the newspaper provided 
extended coverage of Soviet Russia, expanded its sections on culture, 
and offered brief, sensationalist news reports from all over the United 
States to maintain its remaining readership. 
	 Some forty years after the first wave of emigration to United States, 
Russia, with nearly one million ethnic German residents, was regularly 
referred to as the “old home country.”65 Consequently, the Rundschau 
bestowed a great deal of attention on the political and economic chang-
es taking place in Russia. Initially, Mauser and Froh did not entirely 
object to the October Revolution of 1917—when Bolshevik Communists 
under Vladimir Lenin overthrew Russia’s provisional government—
because of the educational and economic reforms the new regime 
promised and partially implemented. As the Communist regime grad-
ually stabilized, however, Froh and Mauser rapidly abandoned their 
illusions of any improvements in the living conditions of the Soviet 
population generally and the German residents there particularly. The 
new government established discriminatory measures affecting educa-
tion, the use of German, and religious practices, as well as restrictions 
on family-based agricultural production. These actions put increased 
pressure on the German communities and threats of deportations to 
Siberia outlined an even darker future. Gruesome details of the execu-
tion of the deposed Czar Nicholas II and his family left no doubt about 

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



284 • South Dakota History • Vol. 51, No. 3

the new regime’s ruthless nature. According to a study on the Commu-
nist Party that appeared in the Rundschau, blue-collar workers only 
had a 10 percent share in its membership compared to the 90 percent 
held by various apparatchiks (bureaucrats) and career politicians. This 
discrepancy clearly indicated that improving the living conditions of 
the working class was not the most important item on the Bolsheviks’ 
agenda.66 
	 Contrary to larger German American newspapers, the Rundschau did 
not have the means to organize large-scale charitable actions for the 
benefit of at-risk ethnic Germans in Russia.67 Yet, it rendered an indis-
pensable service by printing numerous personal letters sent from the 
home country during the Great War and then during the early years of 
the Soviet Union. Between 1922 and 1926, living conditions in the new 
nation unmistakably turned for the worse and, at the time, the Soviet 
censorship was not yet equipped to withhold all correspondence ad-
dressed to the West. 

Initially, Mauser and Froh saw some potential in the Russian Revolution. A group 
of revolutionary soldiers posed for this photograph in St. Petersburg in 1917.

	 66. Ibid., 9 Sept. 1920. 
	 67. Rippley, “Sallet and the Dakota Freie Presse,” p. 17.

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



Fall 2021 • “Whatever our language, we have the same flag” • 285  

	 68. Eureka Rundschau, 4 May 1922. 
	 69. Ibid., 28 Feb., 6 Mar., 10 Apr. 1924, 24 June 1927. 

	 Numerous letters from the new Soviet Union provided shocking de-
tails of the hardship Germans endured in the early days of Stalin’s re-
gime. They faced droughts, extremely cold winters, inflation alongside 
low wheat prices, the closing of schools and churches, material confis-
cations, and even imprisonment. Cash gifts sent from the Dakotas to 
relatives and friends still in the Soviet Union only provided temporary 
relief. In their notes of appreciation published in the Rundschau, the re-
cipients repeatedly emphasized that the people who took the risky but 
rewarding step of emigrating to the United States were extremely for-
tunate. One father of a family of ten offered a glimpse of the desperate 
struggle for existence of Germans who remained in the Soviet Union, 
“I have one horse and two cows left,” he recorded. “For a cow or a horse, 
they give two puds [measurement] of flour. But how long can this last 
for a family of ten?” His family had gone a month without bread and 
consumed only what he called “water soup with some flour in it.” He 
was writing, he noted, with “tears in my eyes and with a broken heart, 
because it’s not easy for me to beg for help, but hunger leaves me with 
no choice.”68
	 To encourage people of German descent to maintain their cultural 
identity, the newspaper provided several examples of other German 
minorities that successfully withstood pressure to assimilate. Fried-
rich Müller-Langenthal, a clergyman from the Transylvania region of 
Romania, authored a series that the Rundschau published summariz-
ing the exemplary cultural achievements of the Transylvanian Saxons, 
a German minority in Eastern Europe. These settlers preserved their 
ethnic identity for eight hundred years through their work ethic, tech-
nological skills, efficient school system, support from the Lutheran 
Church, and close ties to the German Empire. A report on South Tyrol, 
a territory awarded to Italy after the First World War, paid tribute to 
the heroic cultural battle the local Austrian population waged against 
the Italian authorities, whose measures against teaching German, even 
in private homes, ranged from confiscating and burning textbooks to 
fining and physically abusing tutors.69 
	 Almost immediately after World War I concluded, Mauser and Froh 
devoted significantly more space and attention to articles on a wide 

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



286 • South Dakota History • Vol. 51, No. 3

array of cultural topics, including the death of the expressionist poet 
Richard Dehmel, the career of the actor August Kotzebue, and the mu-
sic of Felix Mendelssohn.70 Such pieces undoubtedly held high value in 
terms of skilled literary criticism, but they did not, and could not, cap-
ture the attention of an audience in need of concise news and engaging 
entertainment. The members of the predominantly agricultural com-
munities in and around Eureka might have derived some educational 
benefit from travel reports about scenic regions in Germany, but prob-
ably found little value in accounts of the recreational effect of Alpine 
skiing and ice skating and the drum language of the jungle residents of 
Cameroon.71 
	 In its last years of existence, the Rundschau conspicuously increased 
its coverage of sensationalist stories and criminal cases that occurred 
in areas far away from northeastern South Dakota. In February 1926, 
for example, the Rundschau covered the actions of a mentally disturbed 
resident of Springfield, Missouri, who killed two police officers and 
barricaded himself in his home. The same month it reported that mem-
bers of the Ku Klux Klan in Tampa, Florida, set a cross on fire in the 
front yard of an African American businessman. Later that year, the 
outlet described how a convicted murderer in Butte, Montana, was in-
capacitated by tear gas after having assaulted the prison wardens prior 
to his execution. Almost two weeks later, they published an article on 
an orchestra conductor who was sentenced to death by electrocution 
after having murdered his mistress when she refused to join him in his 
return to Germany.72 Mauser and Froh possibly included these dramat-
ic episodes in order to spark readers’ interest. 
	 Ultimately, reduced revenues driven by decreasing circulation num-
bers, increasing paper prices and postal rates, and the rapid assimila-
tion of its German-speaking audience forced Froh and Mauser to raise 
the cover price to $2.50. This price was noticeably above the average 
subscription rate of $2.00 that weeklies typically charged in the United 
States. Eventually, the editors merged the Rundschau with the Northwest 
Blade, an English-language periodical based in Winona, Minnesota. In 

	 70. Ibid., 16 July 1919, 2 Sept. 1920. 
	 71. Ibid., 21 May 1919, 17 Mar. 1927. 
	 72. Ibid., 21 Oct. 1925, 11. Feb., 14 Oct. 1926. 

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



Fall 2021 • “Whatever our language, we have the same flag” • 287  

73. Frank Luther Mott, American Journalism (New York: Macmillan, 1950), pp. 625, 632,
729; Rath, Black Sea Germans in the Dakotas, p. 340; Arndt and Olson, Deutsch-Amerikanische 
Zeitungen und Zeitschriften, p. 422.

1927, the business partnership between Froh and Mauser ended. While 
Froh continued with the Northwest Blade, Mauser explored the market 
in Bismarck, North Dakota, publishing the weekly Das Nordlicht, which 
initially contained a limited section on Eureka. In 1926, the National 
Weeklies, a midwestern newspaper syndicate, purchased the Nordlicht, 
along with other newspapers, and renamed them the Dakota Rund-
schau. These developments reflected nationwide trends that saw a 50 
percent decline in German-language newspapers and their circulation 
numbers.73
	 Written in flawless German with a minimal amount of English and 
supplemented by ample illustrations, the Rundschau successfully pro-
vided its readers in McPherson County, as well as throughout South 
Dakota and its neighbors more generally, with updated information on 
local, national, and international developments. In an era of prolonged 
international crisis, the newspaper offered moral support and encour-
agement to members of the regional German community and paved 
their way to a dual identity. The Rundschau was a pillar in the commu-
nity, helping readers aid their endangered relatives in the Soviet Union 
and advocating for the preservation of the German language. It was also 
an example for how German Americans could navigate their complex 
identities during a time of rising xenophobia. Just like the Rundschau, 
readers could be loyal Americans while maintaining their German her-
itage. In the early twentieth century, ethnic newspapers like the Rund-
schau were important resources for German immigrants. Today, they 
are valuable resources for historians examining German immigration 
in the Dakotas.

Copyright 2021 by the South Dakota State Historical Society, Pierre, S.Dak. 57501-2217 issn 0361-8676



Contributors
Stephen Jackson  Stephen Jackson is an associate professor of history at the 
University of Sioux Falls. His research revolves around the British Empire, ed-
ucation, world history, and decolonization in the mid-twentieth century. Dr. 
Jackson has published two books, most recently Religious Education and the 
Anglo-World (Brill, 2020). He can often be found digging through the USF ar-
chives, learning the history of one of Sioux Falls’s oldest institutions of higher 
education.
Paul Higbee  Paul Higbee lives in Spearfish and enjoyed a forty-year career as 
a South Dakota educator. He is the author of seven books, including The First 
Strike: Doolittle Raider Don Smith, published by the South Dakota Historical Soci-
ety Press in 2019. Higbee has been a South Dakota Magazine contributing editor 
and columnist since 1992. He holds degrees from Black Hills State University 
and the University of Notre Dame.
Terry King  Terry Neil King was born and raised in Denver. He was a history 
major at Mesa College in Grand Junction, Colorado, and the University of Col-
orado. He worked at United Airlines for thirty-three years and retired in 2005. 
His interests include golf, aviation, and photography. He and his wife Kathy live 
in Barrington, Illinois, with their two hospital therapy dogs, Scamp and Rascal.
Istvan Gombocz  Istvan Gombocz, an immigrant from Hungary, received his 
doctorate at the University of Illinois at Urbana-Champaign. During his career 
as professor of German at the University of South Dakota between 1989 and 
2018, he published on the German Enlightenment, German American studies, 
Austrian and Hungarian literature, press history, and language pedagogy. As a 
professor emeritus, he focuses on the culture and literature of German minori-
ties in Eastern Europe. 
Nancy Tystad Koupal Nancy Tystad Koupal was the founding director 
(1997–2020) of the South Dakota Historical Society Press. Currently, she is di-
rector and editor in chief of the Pioneer Girl Project, a research and publishing 
program of the South Dakota State Historical Society. She edited and annotated 
L. Frank Baum’s satirical newspaper column Our Landlady (1996). Working with 
renowned Wilder scholars, she compiled the anthology Pioneer Girl Perspectives: 
Exploring Laura Ingalls Wilder (2017). She is the lead editor of Laura Ingalls Wild-
er’s Pioneer Girl: The Revised Texts (2021). 

Picture credits: All illustrations in this issue are property of the South Dakota State Historical Society 
except for those on the following pages: pp. 202, 203, 205, 207, 210, 212, 213, 214, 216, 219, 221, Univer-
sity of Sioux Falls Archives; pp. 230, 232, 237, 239, 240, 242, 243, 248, 249, 251, 254, Neil Lyon King & 
Joan Sunderland King Collection, Leland D. Case Library for Western Historical Studies, Black Hills 
State University; pp. 271, 274, 276, 277, 279, 281, 284, 294, 299, 302, Library of Congress; pp. 290, 291, 
293, Rose Lane Wilder Collection, Herbert Hoover Presidential Library; p. 305, San Francisco Bulletin;  
p. 319, Robert L. Slagle Collections, University Libraries, Archives and Special Collections, University 
of South Dakota.
On the cover: Based out of Black Hills Teachers College (now Black Hills State University) in Spearfish, 
the cadets of the Ninety-Third U.S. Army Air Forces College Training Detachment learned to fly using 
the single-engine aircrafts seen in this photograph taken at Black Hills Airport during the 1943–1944 
school year.



Copyright of South Dakota History is the property of South Dakota State 
Historical Society and its content may not be copied or emailed to 
multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's 
express written permission. However, users may print, download, or 
email articles for individual use.




